Nauczyciel klas początkowych pełni wyjątkowo istotną rolę w życiu dziecka, które wprowadza w świat nauki szkolnej. Jest on z jednej strony niekwestionowanym autorytetem, a z drugiej strony osobą, którą najmłodsi uczniowie darzą ogromnym zaufaniem, czują się dobrze i bezpiecznie w jej towarzystwie. Jakie cechy predysponują więc do wykonywania tak odpowiedzialnego zawodu?
Najważniejsze cechy charakteru nauczyciela klas I-III
Nauczyciel wczesnoszkolny to prawdziwy człowiek renesansu – powinien być nie tylko dobrze wykształcony i przygotowany merytorycznie do pracy z dziećmi, ale również radzić sobie w wielu trudnych i zaskakujących często sytuacjach, wzbudzać sympatię i zaufanie uczniów oraz ich rodziców, skutecznie zachęcać do nauki i poszerzania zainteresowań, a także stanowić wsparcie dla dzieci w rozwiązywaniu różnych problemów i konfliktów, jakie pojawiają się zarówno w szkole, jak i w domu.
W literaturze dla nauczycieli wielokrotnie podkreśla się, jak ważne w codziennej pracy pedagogów są predysponujące do wykonywania tego trudnego zawodu cechy. Wśród najważniejszych warto wskazać:
- życzliwość i opiekuńczość;
- cierpliwość, opanowanie i wyrozumiałość;
- pomysłowość, kreatywność i otwartość;
- wysoką kulturę osobistą,
- optymistyczne nastawienie.
Dobry nauczyciel wczesnoszkolny lubi dzieci, a praca z nimi stanowi dla niego źródło głębokiej satysfakcji. Powinien być w pełni zaangażowany, uważny, troskliwy i pełny szacunku do swoich uczniów, a ponadto zachowywać spokój niezależnie od okoliczności. Trzeba przy tym pamiętać, że nauczyciel jest wzorem i przykładem dla dzieci.
W pracy nauczyciela klas I-III bardzo ważne jest twórcze podejście nie tylko do przekazywania wiedzy i wymaganych programem umiejętności, ale również do rozwiązywania konfliktów, które pojawiają się między dziećmi. Dobry pedagog jest przy tym uważnym obserwatorem i potrafi szybko wychwycić pojawiające się problemy oraz ewentualne zaburzenia rozwoju występujące u dzieci.
Motywacja do ciągłego rozwoju i pogłębiania wiedzy
Bardzo ważną cechą dobrych nauczycieli jest chęć do nieustannego rozwoju i poszerzania wiedzy nabytej w czasie studiów poprzez rozmaite kursy czy lekturę wartościowych pozycji, proponowanych m.in. przez Oficynę Wydawniczą „Impuls”. W ten sposób mogą rozwijać kompetencje, odkrywać nowe metody pracy z dziećmi i prowadzenia zajęć oraz podnosić swoją efektywność. Nauczyciel otwarty na rozwój i doskonalenie unika popadania w rutynę i stosowania schematów, co zwiększa jego elastyczność i zdolność do indywidualnego traktowania swoich podopiecznych.