Jakie cechy powinien mieć pedagog wczesnoszkolny?

Jakie cechy powinien mieć pedagog wczesnoszkolny?

Nauczyciel klas początkowych pełni wyjątkowo istotną rolę w życiu dziecka, które wprowadza w świat nauki szkolnej. Jest on z jednej strony niekwestionowanym autorytetem, a z drugiej strony osobą, którą najmłodsi uczniowie darzą ogromnym zaufaniem, czują się dobrze i bezpiecznie w jej towarzystwie. Jakie cechy predysponują więc do wykonywania tak odpowiedzialnego zawodu?

Najważniejsze cechy charakteru nauczyciela klas I-III 

Nauczyciel wczesnoszkolny to prawdziwy człowiek renesansu – powinien być nie tylko dobrze wykształcony i przygotowany merytorycznie do pracy z dziećmi, ale również radzić sobie w wielu trudnych i zaskakujących często sytuacjach, wzbudzać sympatię i zaufanie uczniów oraz ich rodziców, skutecznie zachęcać do nauki i poszerzania zainteresowań, a także stanowić wsparcie dla dzieci w rozwiązywaniu różnych problemów i konfliktów, jakie pojawiają się zarówno w szkole, jak i w domu.

W literaturze dla nauczycieli wielokrotnie podkreśla się, jak ważne w codziennej pracy pedagogów są predysponujące do wykonywania tego trudnego zawodu cechy. Wśród najważniejszych warto wskazać:

  • życzliwość i opiekuńczość;
  • cierpliwość, opanowanie i wyrozumiałość;
  • pomysłowość, kreatywność i otwartość;
  • wysoką kulturę osobistą,
  • optymistyczne nastawienie.

Dobry nauczyciel wczesnoszkolny lubi dzieci, a praca z nimi stanowi dla niego źródło głębokiej satysfakcji. Powinien być w pełni zaangażowany, uważny, troskliwy i pełny szacunku do swoich uczniów, a ponadto zachowywać spokój niezależnie od okoliczności. Trzeba przy tym pamiętać, że nauczyciel jest wzorem i przykładem dla dzieci.

W pracy nauczyciela klas I-III bardzo ważne jest twórcze podejście nie tylko do przekazywania wiedzy i wymaganych programem umiejętności, ale również do rozwiązywania konfliktów, które pojawiają się między dziećmi. Dobry pedagog jest przy tym uważnym obserwatorem i potrafi szybko wychwycić pojawiające się problemy oraz ewentualne zaburzenia rozwoju występujące u dzieci.

Motywacja do ciągłego rozwoju i pogłębiania wiedzy 

Bardzo ważną cechą dobrych nauczycieli jest chęć do nieustannego rozwoju i poszerzania wiedzy nabytej w czasie studiów poprzez rozmaite kursy czy lekturę wartościowych pozycji, proponowanych m.in. przez Oficynę Wydawniczą „Impuls”. W ten sposób mogą rozwijać kompetencje, odkrywać nowe metody pracy z dziećmi i prowadzenia zajęć oraz podnosić swoją efektywność. Nauczyciel otwarty na rozwój i doskonalenie unika popadania w rutynę i stosowania schematów, co zwiększa jego elastyczność i zdolność do indywidualnego traktowania swoich podopiecznych.

Redakcja

Related Posts

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Strona korzysta z plików cookies, aby korzystać z naszego portalu zaakceptuj - politykę prywatności.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close